Kesäkoulu 23.8.-25.8. 2013
IHMINEN, IHMISYYS, INHIMILLISYYS
Tutkijaliiton perinteinen, kaikille avoin kesäkoulu pidetään Sibelius-Akatemian kurssikeskuksessa Kallio-Kuninkalassa perjantaista 23.8. sunnuntaihin 25.8.
OHJELMA
Matti Eräsaari: Inhimillisyyden rajalla: ksenofilia, ksenofobia ja antropologinen
arvoteoria
Arto Laitinen: Ihmisen arvokkuudesta
Jukka Mähönen: Inhimillisyys oikeudellisena perusteena
Uskali Mäki: Homo economicus
Kirsti Määttänen: Mikä liikuttaa ihmisiä?
Tuomas Nevanlinna: Ihminen ja eläin
Olli Pyyhtinen: Posthumanistisesta filosofiasta ja yhteiskuntatieteistä
Panu Raatikainen: Positivismi vs. hermeneutiikka – onko 100 vuodessa opittu mitään?
Silja Rantanen: Lähimmäinen figuurina ja taustana. Kuvasommittelu ja ihmisrakkaus
Pauliina Remes: Ihminen, toimija ja kosmos antiikin filosofiassa
Miira Tuominen: Aristoteleen filosofian unohdetut puolet
Kesäkoulun suunnittelijoina ja puheenjohtajina toimivat
Kirsti Määttänen ja Tuomas Nevanlinna.
TEMATISOINTI
Mistä oikeastaan puhutaan kun puhutaan ihmisestä? Puhutaanko ihmislajista, kaikista
muista eläinlajeista poikkeavana lajina, kuten Aristoteleen zoon politikon
esitti? Jos delfiinitkin nauravat, simpanssitkin valehtelevat ja
mehiläisilläkin on eri kieliä, jääkö mitään yksin ihmisluontoon kuuluvaa?
Onko ihmismieleen liittyvä käsitteistö kutistunut tietoisuuden käsitteeseen, jonka salat aivotutkimus voi paljastaa ja jonka tekoäly voittaa? Kuitenkin ajatuksiin ihmisyydestä on
aina liittynyt yhteisöllisyys, kulttuuri, sivistys ja vastuu. Vastaavasti
sielu, henkisyys, järki, mieli, tietoisuus on liitetty ihmisyyteen, mutta aina
jonkinlaisina "eläimellisen" puolen – viettien, vaistojen ja yllykkeiden –
täydenteinä.
Yhteisöllisyyden ja yksilöyden suhde on edelleen sosiaalitieteissä ratkaisematon ongelma. Vetävätkö jotkin ihmiset ja ryhmät toisiaan puoleensa, magneettien tavoin? Ja jos niin
on, niin hallitseeko yhtälailla toisinaan ihmisen välisyyttä hyljeksintä ja etäälle
pakottaminen, kuten magneetin samanmerkkisten napojen välillä tapahtuu? Miten
jäsentää konfliktit, antagonismit ja niiden sovittamisen pyrkimykset?
Evoluutioteoria on länsimaisen ajatteluperinteen mitassa uutuus. Vielä uudempia ovat etologia, ekologia ja genetiikka. Millaisia ovat ihmisyyden käsittämistapojen aiemmat historialliset muodot ja ilmentymät? Filosofiassa, taiteissa ja tieteissä, antiikista modernin
eri vaiheisiin? Ei barbaareja ja orjia antiikissa käsitetty ihmisyyden
ilmentymiksi. – Entä nyt? – Ja miten on naisten ja lasten kanssa, edelleen?
Jos taide on ihmisyyden ilmausta, voiko olla epäinhimillistä taidetta? Millaista on esimerkiksi
inhimillinen tai epäinhimillinen musiikki? Meillä on mielikuvia siitä, miten
ihmisiä on kuvattu maalaus- ja veistotaiteessa eri aikoina, mutta miten on
muuttunut inhimillisyyden ja ihmisten välisten suhteiden kuvaaminen?
Goethe esitti kannan, joka ei ole käynyt pätemättömäksi: ajatusten ilmaiseminen on luontoa; ilmaistujen ajatusten vastaanottaminen tarjottujen kaltaisina on sivistystä.
* * *
Kesäkoulun pitopaikka on Sibelius-Akatemian kurssikeskus Kallio-Kuninkalassa
Tuusulanjärven kupeessa (Ristinummentie 6, Järvenpää).
Lisätiedot:
Tutkijaliitosta sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
tai puhelimitse (09)-633239
tai 045-3590818. Ilmoittautumiset Tutkijaliittoon 12. heinäkuuta mennessä
sähköpostilla tai puhelimella. Osallistumismaksu 140 euroa (opisk. ym. 100
euroa, yrityksen tai yhteisön maksamana 250 euroa) sisältää majoituksen 2
hengen huoneissa sekä koko viikonlopun ateriat. Maksu suoritetaan 12.8.
mennessä Tutkijaliiton tilille.